Струва ли си да дадеш хиляди за пакет за 3D моделиране?

Дизайн, графика, музика, звукови ефекти, проза.
Makedonski
Power User
Power User
Мнения: 168
Регистриран: 05 фев 2006 18:10
Местоположение: Лондон
Контакти:

Струва ли си да дадеш хиляди за пакет за 3D моделиране?

Мнение от Makedonski » 27 яну 2007 21:03

Естествено въпроса съм го поставил малко провокативно, но мисля, че е интересна тема за дискусия. Дали Blender не добра алтернатива за България (където $3500 за 3DMAX или съответно $2000 за Maya не е малка сума за спестяване). Вече има достатъчно примери, че Blender е на добро ниво, а и що-годе има комюнити в БГ. Естествено остава проблема, че интерфейса му е доста по-различен, но това е въпрос на време за навлизане, а не толкова недостатък. Отделно вече тук-там се чува за курсове за Blender и има куп онлайн материали. Така или иначе аз не съм професионалист моделиер, така че по-скоро питам.

gemicha
Site Admin
Site Admin
Мнения: 2930
Регистриран: 20 ное 2003 22:20
Местоположение: USA

Мнение от gemicha » 28 яну 2007 07:38

Да. Струва си. Не всички са $2000. XSI е $399 и е много добър продукт.

Пробвал съм и Blender. Аз не, не искам да се занимавам с тестване и подобрение на 3D продукта. Искам да платя (ако мога) и да си гледам моята работа. Аз ползвам продукта не за да го подобря. Аз просто искам да работя с продукта.

Потребителски аватар
twoflower
Power User
Power User
Мнения: 204
Регистриран: 27 апр 2004 21:06
Контакти:

Мнение от twoflower » 28 яну 2007 12:09

Ами Lightwave? Има ли бъдеще за него или тотално ще умре? И дали Discreet няма да го "присъединят" към тях, както сториха с Maya? Интересува ме, защото има вероятност да го купим (голяма при това), а ако се окаже, че е без развитие...

malkia
Power User
Power User
Мнения: 1262
Регистриран: 03 дек 2003 07:45
Местоположение: Santa Monica, CA, US
Контакти:

Мнение от malkia » 28 яну 2007 12:43

Масата народ излиза обучена от училищата или в Макс, или Мая (или там друг голям продукт).

Масата плъгини също излизат и за Макс, Мая, не Блендер....

Потребителски аватар
YE
Power User
Power User
Мнения: 1554
Регистриран: 01 дек 2003 21:08
Местоположение: Outer Qwghlm
Контакти:

Мнение от YE » 28 яну 2007 13:22

twoflower написа:Ами Lightwave? Има ли бъдеще за него или тотално ще умре? И дали Discreet няма да го "присъединят" към тях, както сториха с Maya? Интересува ме, защото има вероятност да го купим (голяма при това), а ако се окаже, че е без развитие...
Опитвал ли си се да изкараш данни от Lightwave?

Потребителски аватар
twoflower
Power User
Power User
Мнения: 204
Регистриран: 27 апр 2004 21:06
Контакти:

Мнение от twoflower » 28 яну 2007 13:37

Гледах примера на Microsoft - Obj to mesh. Не съм задълбавал, просто $3000 са точно три пъти повече от $1000. Затова повдигнах въпроса - ако някой има повече опит, ще съм благодарен да сподели.

Потребителски аватар
YE
Power User
Power User
Мнения: 1554
Регистриран: 01 дек 2003 21:08
Местоположение: Outer Qwghlm
Контакти:

Мнение от YE » 28 яну 2007 16:10

А за Blender - художниците ни не щат да чуят за някой от другите "големи" пакети, камо ли за Blender. Не знам за какво community покрай Blender говориш, но като идеш на Graphilla примерно, там са единици тия с Blender, и стотици тия с Max/Maya.

Загубиш ли по два месеца на художник време за преобучаване, заминава ценовото предимство на Blender. И което малкия казва - всички plugin-и гарантирано излизат за големите пакети, не за Blender. Като си купиш някакъв middleware, той идва с експортери за големите пакети, не за Blender.

За Maya и присъединяването и развитието - дали ли са ти някакво основание Autodesk да смяташ, че ще спрат да развиват Maya?

Потребителски аватар
twoflower
Power User
Power User
Мнения: 204
Регистриран: 27 апр 2004 21:06
Контакти:

Мнение от twoflower » 28 яну 2007 17:24

"В спора се ражда истината" - това е и идеята на конкуренцията. Никой не може да ме убеди, че няма да започнат аритметика в кой пакет какво да сложат, че да продават и ДВАТА продукта.

Makedonski
Power User
Power User
Мнения: 168
Регистриран: 05 фев 2006 18:10
Местоположение: Лондон
Контакти:

Мнение от Makedonski » 28 яну 2007 20:38

malkia написа:Масата народ излиза обучена от училищата или в Макс, или Мая (или там друг голям продукт).

Масата плъгини също излизат и за Макс, Мая, не Блендер....
За какво обучение от училищата в България говориш? Аз изобщо не знаех, че има такова нещо.
YE написа:А за Blender - художниците ни не щат да чуят за някой от другите "големи" пакети, камо ли за Blender. Не знам за какво community покрай Blender говориш, но като идеш на Graphilla примерно, там са единици тия с Blender, и стотици тия с Max/Maya.
Да, това със сигурност е така, но това е въпрос на навик. естествено не можеш да очакваш от един факир на Max или Maya тепърва да започне да се учи на разменени бутони (условно казано). Иначе комюнитито е смешно в сравнение с 3DBG и Graphilla, но се разраства много бързо пред очите ми. За половин година (от Vision06 насам) в blender.cult.bg форума се появиха доста яки рендеринги и са доста услужливи към въпроси
YE написа:Загубиш ли по два месеца на художник време за преобучаване, заминава ценовото предимство на Blender. И което малкия казва - всички plugin-и гарантирано излизат за големите пакети, не за Blender. Като си купиш някакъв middleware, той идва с експортери за големите пакети, не за Blender.
Там е работата, че на мен изобщо не ми е ясно как стоят нещата с "правененто" на 3D специалисти в България. Вие ли си ги обучавате, някакви училища (в широкия смисъл) ли има или директно взимате самонаучили се?

За middleware нещата според мен стоят подобно на темата за самия 3D продукт. Мисля, че в България много повече отколкото на друго място, е по-перспективно да си развиеш инструментите inhouse, отколкото да дадеш много пари. Естествено за това трябва добра инвестиция, но за 3-4 пакета + 5-6 плъгина също трябва доста пара. Друго предимство на Blender е, че с плъгините, скриптовете и експортерите също няма нужда да започваш от нула. Доста неща ти идват наготово: http://blender.org/cms/Resources.181.0.html
gemicha написа:Да. Струва си. Не всички са $2000. XSI е $399 и е много добър продукт.

Пробвал съм и Blender. Аз не, не искам да се занимавам с тестване и подобрение на 3D продукта. Искам да платя (ако мога) и да си гледам моята работа. Аз ползвам продукта не за да го подобря. Аз просто искам да работя с продукта.
Наистина $399 е добра цена. gemich, ако си дизайнер много ясно, че няма да се занимаваш с подобрение, но идеята ми е за организацията като цяло - един малък екип да подпомага дизайнерите. Все пак признавам, че като се опитам да си направя сметка колко излиза един екип за поддръжка и съпровождане на Blender, нещата не излизат толкова розови.

Изобщо съм фен на Blender, защото на мястото, където работих в Германия го ползваха и сработи добре, но там не ставаше дума за игровата индустрия и нейната убийствена конкуренция, а за научен институт.

malkia
Power User
Power User
Мнения: 1262
Регистриран: 03 дек 2003 07:45
Местоположение: Santa Monica, CA, US
Контакти:

Мнение от malkia » 28 яну 2007 22:15

Makedonski написа:
malkia написа:Масата народ излиза обучена от училищата или в Макс, или Мая (или там друг голям продукт).

Масата плъгини също излизат и за Макс, Мая, не Блендер....
За какво обучение от училищата в България говориш? Аз изобщо не знаех, че има такова нещо.
Говорих за art-колежите тука. Излизат обучени със Макс, Мая, Unreal Engine, и разни други подобни. Но незнам да учат Blender, или Truspace (може и да има), но масата учи тези първите две. Или XSI, или Lightwave - наистина това се учи.

Потребителски аватар
YE
Power User
Power User
Мнения: 1554
Регистриран: 01 дек 2003 21:08
Местоположение: Outer Qwghlm
Контакти:

Мнение от YE » 28 яну 2007 22:47

Makedonski написа:
YE написа:Загубиш ли по два месеца на художник време за преобучаване, заминава ценовото предимство на Blender. И което малкия казва - всички plugin-и гарантирано излизат за големите пакети, не за Blender. Като си купиш някакъв middleware, той идва с експортери за големите пакети, не за Blender.
Там е работата, че на мен изобщо не ми е ясно как стоят нещата с "правененто" на 3D специалисти в България. Вие ли си ги обучавате, някакви училища (в широкия смисъл) ли има или директно взимате самонаучили се?
Е, зависи за какви длъжности. За моделери взимаме май основно хора които са се проявили добре примерно в Graphilla. Т.е. взимаме ако не "научени", то поне "грамотни". Училища май няма.

Някои други фирми взимат основно хора, които ние сме обучили :?
Makedonski написа:За middleware нещата според мен стоят подобно на темата за самия 3D продукт. Мисля, че в България много повече отколкото на друго място, е по-перспективно да си развиеш инструментите inhouse, отколкото да дадеш много пари.
Всичко зависи от няколко числа: колко струва въпросния пакет, какви заплати взимат твоите програмисти, в колко проекта ще го използваш и колко е бюджета на тези проекти. Понятието "в България" не ти фиксира достатъчно твърдо всичките тези числа, че да кажеш да или не по принцип на middleware-а - макар че си прав в това, което вероятно искаш да кажеш, че при по-ниски заплати има по-малко смисъл. За нас за някои неща сме решили, че има смисъл, и си плащаме. UE3.0 още не сме купили де :-)

Потребителски аватар
Отарк
Power User
Power User
Мнения: 116
Регистриран: 05 дек 2004 22:54

Мнение от Отарк » 29 апр 2007 13:57

Всъщност цените са по-други... за макса го смятах, но вече не помня точно, понеже за Европа е в евро, излиза към 9 хиляди лева май, мая комплете към 2000 евро (и отгоре), сиреч към 4000 лева... Ако някой има толкоз пари, че да оборудва цяло студио с таквизи софтове, изборът му едва ли ще зависи от цената.
По мое мнение популярността на макса е зарад старата му слава, от времето, когато маята беше 15 хил. долара, а ХСИ 17 хиляди или там някъде 8) Сега това си е една тромава бъгня, която, ако не са допълнително сбъгващите я плъгини, съвсем ще е куца. Аз поне не съм от хората, дето търпят едно програмище да им забива 80-100 пъти в продължение на час.
Пробвал съм почти всичко, що е 3D в една или друга степен и мисля, че има доста алтернативи. Зор е обаче човек да си наложи и да се прехвърли на друго.
А за плъгините зависи какво се търси. В мая комплете няма клотх, а в ХСИ фаундейшън (499 долара) има :) За ХСИ има и плъгин за коса за 80 долара. Повечето от нещата в полибууст плъгина за макс ги има в хси. Няма врей, ама е въпрос на вътрешна настройка.
Други неща са пък въпрос на вкус.

Отговори