Цената на freemium игрите.

Индустрията за създаване на компютърни игри - управление на проекти, мениджмънт, маркетинг, правни проблеми.
OldschoolBG
Power User
Power User
Мнения: 1102
Регистриран: 30 яну 2008 11:10
Местоположение: България
Контакти:

Цената на freemium игрите.

Мнение от OldschoolBG » 26 фев 2012 19:40

Въпреки, че е силно дебатирана като система за монетаризация "freemium" все повече се използва при игрите за мобилни телефони и таблети. Представлява смес от безплатна (free) и платена (premium) част и като такъв модел предполага най-доброто от двата свята. В крайна сметка, обаче нищо не е безплатно. Идеята е да се накарат хората, които не биха платили за съдържание да го сторят, при това многократно. В много от днешните игри се наблюдава обвързване, което насърчава по-продължителна употреба и още по-висока възвращаемост. Скорошен доклад отбелязва, че free-to-play (f2p) игрите печелят повече от $60 на потребител за месец. По-дълбок поглед върху икономическите показатели, на все по-популярния freemium модел, е представен в изображението отдолу.

Как да монетаризираме мобилни игрални продукти и услуги е може би първият въпрос, който ни идва на ум, когато говорим за f2p гейм разработване. Гледайки цифрите, почти 65% от стоте най-печеливши приложения в AppStore се дължат на freemium модела. Почти 72% от целия приход на AppStore идва от freemium мобилни игри. Проучването също разкрива, че основните двигатели на приходи при тези приложения се дължат на закупуване на допълнителни животи, функции, виртуални стоки и услуги за персонализация.

Геймингът захранва freemium бизнеса

В долната картинка от 25-те приложения генериращи най-висок приход 22 са игри. 5-те най-добре печелещи игри в AppStore са f2p. Цифрите са значително повлияни от ненаситни играчи, които играят по няколко пъти дневно. През 2011 г. 8% от тази група е похарчила повече от $50 за игри, докато 12% са похарчили между $26-$50, 14% между $11-$25, а близо 30% между $1-$10.

In-App покупки

Отявлените геймъри са показали силата си да монетаризират чрез in-app покупки. Същото проучване разкрива, че 51% от въпросните играчи са направили поне една in-app покупка поради следните причини - достъп до нови функции или нива, подобряване на представянето си, по-бърз прогрес, персонализация или украсяване на персонажите си. Цифрите ще продължават да нарастват и според ABI Research приходите от in-app покупки биха могли да надминат pay-per-download приходите през тази година.

Изображение

Пълен текст

Zammy
Power User
Power User
Мнения: 170
Регистриран: 17 фев 2008 05:47
Местоположение: София/Пловдив

Re: Цената на freemium игрите.

Мнение от Zammy » 27 фев 2012 11:56

Много интересен репорт. Аз доста от нещата ги знам но когато ги сложат в някакви дани са доста ясни. Направи ми впечетление, както и на теб, че над 50% от хората дават някакви пари за premium content. Това е страхотно, аз си мислих че са едва 10-20%. Това обяснява защо топ игрите на аппстора са фримиум.

OldschoolBG
Power User
Power User
Мнения: 1102
Регистриран: 30 яну 2008 11:10
Местоположение: България
Контакти:

Re: Цената на freemium игрите.

Мнение от OldschoolBG » 27 фев 2012 16:11

В страни като Китай нещата с f2p са такива, защото там нямат и много избор хората да играят друг тип игри. Пиратството кара тамошните разработчици и издатели да работят основно онлайн игри. Стандартът им на живот, от друга страна, определя принципа на f2p да не е с месечни такси или плащания на експанжъни, защото това означава да се отделят по-големи суми по-често. Микротранзакциите предполагат, че ще отделяш малко средства когато пожелаеш. Реално, ако не беше Азия f2p моделът с микротранзакции (това, което при мобилните игри наричат freemium) нямаше да се наложи масово и сред останалите игри и региони.

MMO игрите и f2p с микротранзакции моделът спомагат, и за реализирането на идеята "игрите като услуга". Нещо, което ще е част от бъдещето на гейм индустрията, така както cloud gaming-а. Освен това идеята за игрите като услуга е приложима при всички жанрове, както и без значение дали играта има мултиплеър или не.

Разширяването на съдържанието на една игра може да стане по три начина - чрез експанжъни (голямо количество ново съдържание), DLC (по-малко количество ново съдържание) или ъпдейти (малко количество ново съдържание). Всеки от тези начини предразполага и към определен модел на плащане - месечна такса, плащане за експанжън/DLC, микротранзакции. С оглед на това аз виждам нещата да се случват по следните начини:

1. Големи и много популярни игри - при този тип игри могат да работят и трите начина - поотделно или в някаква комбинация. Примери за игри са World of WarCraft, GuildWars, Maple Story. От не MMO игрите добри примери са Call of Duty, Mass Effect, Gears of War и тн.
2. По-малки и не много популярни игри - плащане на експанжън/DLC, микротранзакции. По-непопулярните MMO игри и игрите разпространявани дигитално биха могли да се възползват от тези два типа на плащане за ново съдържание. При конзолните, та дори и PC, сваляемите игри микротранзакциите не са често срещани, а това според мен е нещо, което ще се променя вбъдеще. Моят съвет е, който сега започва да прави подобен тип игра задължително да помисли и за микротранзакции. Не е задължително да ги имплементира, но да си помисли поне.
3. Много малки и/или не много популярни игри - микротранзакции. Ясно се вижда, че моделът на f2p с микротранзакции работи добре при игрите за мобилни телефони и таблети.

В горния ред на мисли е добре всеки разработчик да осъзнава какъв тип игра прави и така да избере най-правилния начин за нейното монетаризиране. В противен случай се случват неща като Masthead и Earthrise. Там беше ясно още в самото начало, че решението да се иска месечна такса е много неправилно.

Потребителски аватар
themean
Power User
Power User
Мнения: 860
Регистриран: 02 дек 2010 22:51

Re: Цената на freemium игрите.

Мнение от themean » 27 фев 2012 18:00

Мойто лично мнение като потребител е ,че това е доста тревожно
Аз лично не харесвам f2p модела и даже бих се опитал да се обоснова
За да бъде една игра f2p едно от най-важните неща са консумативите които си копуват играчите да не влиаят
рязко на гейм плеят ,но за да могат създателите да изкарват някакви пари трябва така да са направили
архитектурата на играта ,че да карат играчите непрекъснато да копуват някакви щуротии
За някои това е ок ,но играта става все по-претруфена и натоварваща
Бих могъл да дам пример за негативните страни на този модел със следната игра LoL
Тя трябва да е дотоподобна игра ( лошо няма аз харесвам такива игри ), но има някои съществени разлики
Там се вдига левъл за да може да си продават буустове за експирианс (досадно)
След всяка игра освен експирианс взимаш и точки с които може да си пазаравуш
с цел да си копуваш буустове за въпросните точки ( досадно )
Купуваш си герои руни скинове и всякакви глупости
Играта има доста добра идея и умерена реализация , но мойто лично мнение е че е усакатена от модела f2p
За това ми се иска този модел да не се налага поне не на PC игрите

OldschoolBG
Power User
Power User
Мнения: 1102
Регистриран: 30 яну 2008 11:10
Местоположение: България
Контакти:

Re: Цената на freemium игрите.

Мнение от OldschoolBG » 28 фев 2012 00:06

@themean когато говорим за съревнователни/състезателни игри или игри с такива елементи (leaderboards, ladder и тн) тогава трябва да се внимава с f2p и микротранзакциите, за да не се превърне играта в "pay to win". Това зависи основно от създателите на самата игра. Дали те искат да позволят и в каква степен подобно явление. В спорта, който има повече пари може да си позволи по-добра екипировка, условия за подготовка и тн. Съответно може да постигне победа по-лесно.

Даде пример с League of Legends. Аз мога да дам пример с Heroes of Newerth. При нея има два типа валута - злато и сребро. Злато се закупува с реална валута, а сребро се печели като играеш играта. В магазина на играта цените са както в злато, така и в сребро. Цените в сребро са по-високи от тези в злато. Ще кажеш "Тогава този, който си плаща с реални пари може много бързо да изкупи всичко в магазина, а този който го прави със сребро ще трябва да играе много, много часове. Получава се "pay to win" игра." Няма да си прав, обаче. Това е така, защото нещата, които можеш да купуваш са герои, скинове за тях, пакети с обявяващи, подигравки, икони за профила ти, цветове за ника ти и герои за ранен достъп (това са герои, които могат да се закупят няколко седмици по-рано само със злато, а след това са достъпни и за закупуване със сребро). Както виждаш всичко с изключение на героите за ранен достъп не оказва влияние върху геймплея на играта. Разработчиците са били достатъчно разумни да не превърнат HoN в "pay to win" игра. Затова и по-горе написах, че това до каква степен микротранзакциите ще влияят върху геймплея зависи предимно от разработчиците на съответната игра. При редица от MMORPG-тата също е често срещано примиум валутата да може да се печели по време на игра, макар и по-трудно и в по-малки количества. Въпреки това, все пак разработчикът ти дава възможност да я печелиш и да си купуваш предмети, които иначе би трябвало да закупиш срещу истинска валута.

Когато говорим за несъревнователни/несъстезателни игри или игри с подобни елементи, проблем може да възникне с това за какво се искат пари от потребителя. Много често в мобилните игри се искат пари за неща, които да ти помогнат с прогреса в играта - купи си по-добра броня, ако искаш да минеш 3-то ниво, защото в противен случай трябва да играеш 30 часа, за да станеш 100-тно ниво или да събереш нужното количество пари и да купиш бронята с него. Gameloft са един добър пример за това как не бива да се прилага f2p моделът с микротранзакции при мобилните игри.

Идеята е да не си търмъчиш потребителите. Сложи си функции и буустъри, които да улесняват прогреса, но не прави така, че ако потребителя не избере да ги ползва да му се скапва тотално изживяването от играта. В крайна сметка нещата опират до морала на разработчиците. Това дали си добър разработчик или не, не е от особено значение, защото ако добрият разработчик иска да търмъчи, това не му прави чест, поне според мен.

Zammy
Power User
Power User
Мнения: 170
Регистриран: 17 фев 2008 05:47
Местоположение: София/Пловдив

Re: Цената на freemium игрите.

Мнение от Zammy » 28 фев 2012 11:32

Тук не трябва да говорим за чест а какво работи на пазара. Не трябва да се забравя че хората които не плащат са също важни макара и по-малко. Ако ги няма тях тези които си плащат няма да играят играта ти (ако ства въпрос за MMO, но често е такъв жанра). Ако не си плащаш и не ти е забавно спираш да играеш. Това може до доведе до обратният ефект, тоест да печелиш по-малко пари като сложиш чертата.

А в League of Legends мисля не е добър пример за лош ф2п. Аз достигнах 30 ниво достатъчно бързо без да ми разваили играта. А тези руни променят играта извънредно малко. Отделно с достатъчно игра можеш да ги достигнеш. Ако не те кефи модела просто им дай 20 евро (колко примерно би струвала играта) за руните от които мислиш че имаш нужда.

Само да вметна че не съм я играл играта от повече от 6 месеца така че може последно време да са се променили нещата.

Потребителски аватар
themean
Power User
Power User
Мнения: 860
Регистриран: 02 дек 2010 22:51

Re: Цената на freemium игрите.

Мнение от themean » 28 фев 2012 12:08

Явно не сте ми разбрали идеята
Проблема в LoL не е ,че ако си плащам няма кой да ме убие в интересн на истината имам два ацц един 30 и един 20 с бая руни и в двата ( първия си го изтрих ) .Проблема е в това ,че непрекъснато излизат нови и нови неща ,които претоварват играта и често пъти са несъгласувани
В LoL често се случва новите герои да са или ужасно безполезни или да изкъртват главите на всичко, което мърда
Същевременно никой не обръща внимание на изключително дразнещите бъгове, щото тяхното оправяне не носи пари

OldschoolBG
Power User
Power User
Мнения: 1102
Регистриран: 30 яну 2008 11:10
Местоположение: България
Контакти:

Re: Цената на freemium игрите.

Мнение от OldschoolBG » 28 фев 2012 15:11

@Zammy не е лошо да се говори малко и за морал, а не само за това кое работи и кое не. Все пак не всичко, което работи и носи пари е морално и добро за потребителя. Аз мисля, че ако искаш да си уважаван разработчик не би следвало да си позволяваш неморални действия спрямо потребителите си - в крайна сметка те са тези, които ти дават хляба.

@themean нормално е когато излиза ново съдържание в подобни игри да се променя балансът и да трябва нещата да се пачват по няколко пъти, за да се донагласят. Това, че оправянето на стари бъгове не носи пари не е съвсем точно, защото ако се натрупат множество такива, в един момент част от потребителите ще се оттеглят от играта и реално ще загубиш пари. Може би при случая с LoL Riot не наблягат толкова на бъгове, които за теб са дразнещи, защото може те да не са дразнещи за достатъчно много хора. Все пак LoL е доста по-кежуъл от HoN или DotA. Излизането на нови характеристики (features) и претрупването на играта не знам защо им се получава. Не играя LoL, но при HoN ъпдейт се прави всяка седмица и нямам чувство, че се претрупва откъм съдържание. Въпрос на количество и качество е явно.

Потребителски аватар
themean
Power User
Power User
Мнения: 860
Регистриран: 02 дек 2010 22:51

Re: Цената на freemium игрите.

Мнение от themean » 28 фев 2012 15:52

Във връзка с f2p-я
Това е играта ,която цял живот чакам :)
Няма фармене няма итеми няма никви тъпотии директно тупаници, всичко зависи от отборна игра умения и
бърз ум е можеби и от малко късмет.
Играх я няколко часа и ненамерих бъгове (рядко ми се случва)
Има само 22 героя, което е прави лесна за научаване ( никой не иска да пише научна дисертация на тема pc игра )
И същевременно предоставя атрактивен и сравнително разнообразен геймплей
Има някви глупости от сорта на вдигане на нива на акаунта и някви таланти и щуротии, но ми се струват
доста декоративни
Мисля ,че е от създателите на HoN

OldschoolBG
Power User
Power User
Мнения: 1102
Регистриран: 30 яну 2008 11:10
Местоположение: България
Контакти:

Re: Цената на freemium игрите.

Мнение от OldschoolBG » 28 фев 2012 16:57

Stunlock са разработчиците на Bloodline Champions, а на HoN са S2. Иначе като геймплей не ми се струва много добре, но аз я играх още в края на бетата. Ти реално споделяш мнението, че искаш f2p игра, в която не това колко пари си налял, а това какви умения имаш, да е определящо за изхода от мача. Както писах и по-рано дали и до колко ще се получи "pay to win" зависи от разработчиците на дадената игра.

Моята теза е, че е редно микротранзакциите да не са пречка за играча да се наслади на играта, а да са спомагателно средство за още по-пълно потапяне в нея. Да не се получава "pay to avoid frustration", a "pay to enjoy even more". ^^

Потребителски аватар
themean
Power User
Power User
Мнения: 860
Регистриран: 02 дек 2010 22:51

Re: Цената на freemium игрите.

Мнение от themean » 28 фев 2012 19:29

@drebenk
Не ме притеснява толкова, дали транзакциите влиаят геймплея тъйкато такава игра няма да просъществува
дълго време а по-скоро претруфеноста.
Но да този тип игри имат един/два изключителени бонуси
1 Плащаш само ако наистина ти харесва
Пример : За тая малумна игра старкрафта дадох 120 лв и си я пускам от дъжд на вятар за да мина сингълплеара
Пълна е с бъгове, матчмейкинга не става за нищо, къстам игрите са под всякаква критика и тн.
2 Имат сравнително силно "Комюнити" с което разработчиците малко или много трябва да се съобазяват ако не сикат да ровят в кофите
докато тези от близард им пишеш в темата за "фиидбек" кви бъгове трябва да оправиш те ти трият поста щото вече си си набил паричките

OldschoolBG
Power User
Power User
Мнения: 1102
Регистриран: 30 яну 2008 11:10
Местоположение: България
Контакти:

Re: Цената на freemium игрите.

Мнение от OldschoolBG » 28 фев 2012 20:11

По отношение на претрупването със съдържание: Количеството и качеството на съдържанието се определя първо от разработчика. Ако искам мога да наливам много калпаво съдържание, ако искам мога да наливам по-малко и по-качествено. В края на краищата потребителите са тези, които определят за кое да си похарчат парите. Гласуването с портфейла е много важно. Вече, ако разработчика не вземе отношение, то е ясно на къде ще поемат нещата.

В този ред на мисли при f2p игрите има някакво съобразяване с мнението и желанията на играчите. Не мога, обаче да се съглася, че при сериозните разработчици на големи заглавия подобно съобразяване няма. При тях цикъла на разработка е по-дълъг и фийдбека е по-затруднен, но така или иначе се внасят промени по механики и други елементи от играта. Blizzard са една от компаниите, които не един или два пъти са се вслушвали в мнението на потребителите си и са взимали решения за промяна. Съгласи се и че няма как от Blizzard да се съобразят с желанията на всички свои потребители. Също така няма как да изчетат и вземат отношение по всички теми във форумите си. Все пак там се пускат десетки хиляди съобщения дневно.

Потребителски аватар
themean
Power User
Power User
Мнения: 860
Регистриран: 02 дек 2010 22:51

Re: Цената на freemium игрите.

Мнение от themean » 29 фев 2012 10:59

Силно вероятно е да няма как ,но е неприемливо да трият постове, както и да не се съобразяват със
проблем ,който според комюнитото смята за най-наболял ( системата за популярност на къстам картите )
Близард може да са едни от най-големите ,но определено не са едно от най-добрите
Даже мисля повече никога да не си купя тяхна игра

OldschoolBG
Power User
Power User
Мнения: 1102
Регистриран: 30 яну 2008 11:10
Местоположение: България
Контакти:

Re: Цената на freemium игрите.

Мнение от OldschoolBG » 01 мар 2012 03:08

themean написа:Даже мисля повече никога да не си купя тяхна игра
Като потребител това ти е едно от най-силните оръжия - портфейла.

pdimov
gosu
gosu
Мнения: 871
Регистриран: 02 дек 2003 01:04

Re: Цената на freemium игрите.

Мнение от pdimov » 01 мар 2012 04:26

Още не е започнал да не купува, и Blizzard вече уволниха 600 човека.

http://www.gamespot.com/news/blizzard-l ... 00-6360584

Stilgar
Power User
Power User
Мнения: 824
Регистриран: 12 яну 2006 22:15
Контакти:

Re: Цената на freemium игрите.

Мнение от Stilgar » 01 мар 2012 12:33

pdimov написа:Още не е започнал да не купува, и Blizzard вече уволниха 600 човека.

http://www.gamespot.com/news/blizzard-l ... 00-6360584
Бързо реагират на настроенията на пазара.

Отговори