Обзор на "инди" игри

Дизайн на игри, игрови идеи и елементи, създаване на светове, балансиране на игри, психологическата страна на игрите, средства за разработване и прототипиране на игрови дизайн/идеи.
ikolev
модератор
модератор
Мнения: 1667
Регистриран: 20 ное 2003 22:39
Местоположение: София
Контакти:

Обзор на "инди" игри

Мнение от ikolev » 13 окт 2008 14:40

Напоследък намерих време да прегледам доста от игрите споменати на http://www.indiegames.com . Това е един от по-големите сред многото сайтове за "инди" игри (т.е. игри "независими" от големи компании и бюджети). Всяка седмица авторът на блога към сайта прави компилация от 4-5 най-интересни игри за седмицата и я публикува в новините на gamasutra.com под заглавие Best Of Indie Games. Прегледах всички издания на тези новини (започват от края на април), плюс разни други игри покрай тях които ми се сториха интересни. Оказа се че подборката в новините е добра, т.е. игрите които ми харесаха извън тази подборка бяха много малко.
Тук ще ги изброя и опиша накратко. Извадката е субективна, според моя вкус, макар че гледах да отбележа всяка игра с интересна или оригинална идея. Повечето игри са безплатни, платените са отбелязани. Подредени са горе-долу хронологично.

Putty Puzzle
Изключително оригинален пъзъл, местят се насам-натам разноцветни парчета "маджун", лепят се заедно или се разделят. Добра реализация, приятна визия и нормални контроли. Нивата са умерено трудни (поне до средата, където съм стигнал), като решението винаги носи удовлетворение. Има и достатъчно разнообразие. За мен това е най-добрата главоблъсканица от много години насам.

Battle of Tiles (Shareware, само $5)
Оригинална походова стратегия. Групата от единици на играча тръгва от левия край на поле с височината на екрана и огромна дължина. Могат да се местят нагоре, надолу, надясно (т.е. напред), но не и наляво (назад). Целта им е да стигнат до десния край като прегазят всичко което им излиза насреща. Формацията на единиците е от основно значение за тактиката. Противниците освен да се убият могат и да се купят (ако сте събрали достатъчно пари от убийства), така че армията ви може да расте. Освен това единиците трупат опит и качват нива, следователно ветераните е добре да се пазят. Доста зарибяващо е отначало, но за съжаление не достига дълбочина и разнообразие. Докато свърши демото играчът вижда всичко съществено и даже е леко отегчен, така че дори скромната цена трудно убеждава да се сдобиеш с цялата игра.

Rescue The Beagles
Готин платформер, спечелил конкурса на The Independent Gaming Source (друг сериозен инди-сайт) за игри с процедурно генерирано съдържание. Три начупени нива се местят отдясно наляво с различна скорост, героят скача между тях когато разстоянието се случи достатъчно малко, а когато е по-голямо може да ползва парашут или въже (ако има). Целта е да се събират едни кученца и да се трепят останалите гадини. Ако изтървете кученце (изчезне от левия край на екрана), умирате. Идеята напомня усложнен вариант на игрите с "безкрайно изкачване", като Icy Tower и Gravity Hook (виж по-долу). Както и там, целта е да се направят максимум точки. Добра идея, качествена реализация (управление, визия), и много зарибяващ геймплей. Заслужен победител в конкурса.

GemCraft
Силен представител на жанра "tower defense". Хубавото е че може да се играе в браузер (започвам да уважавам тази лесна достъпност, стига играта да не идва твърде тежка за Flash-а). Има голямо разнообразие от опции, много нива, трупане на опит и подсилване на различни умения... абе има си всичко за да е добър конкурент в този пренаселен напоследък жанр.

BlockOn
Платформер който си рисуваш сам. В началото на всяко ниво на черен екран се появяват героят, изходът, и "златата", т.е. нещата за събиране. Целта на играча е да събере всички злата и да излезе през вратата. За целта обаче трябва сам да си нарисува платформи с мишката, както му се вижда най-удобно. После натиска "Старт", а играта разполага по случаен начин из нивото противници и капани. Ако не успее да изпълни целта, се връща "обратно на чертожната дъска", дето се вика. Не изглежда особено играемо като замисъл, но се оказва че е. Все пак, идеята не стига за цяла игра (омръзва точно към края на всичките 5-6 нива), но се усеща потенциал.

Virtual Silence
Още един победител в конкурс, този път на сайта www.gamemakergames.com (както се досещате, много инди игри се правят с Game Maker). Оригинална идея за използване на цветове. Малко екшън и повече пъзъл елементи (съвет - не играйте с изключен звук). Проста, но стилна визия. Заглавието на конкурса е "This game is art", и в тази игра наистина има известно усещане за произведение на изкуството, така че със сигурност заслужава участието в него (за първото място не знам... може би конкуренцията не е била твърде силна).

Sauerbraten (Cube 2)
Това е нова (главна) версия на сравнително известния безплатен 3D двигател Cube. Не съм сигурен как точно се моделираше светът в първия, в този е с кубове подредени в осмично дърво. Редактирането на света е изцяло вътре в играта. Изглежда лесно, а авторът твърди че осмичното дърво е по-мощен инструмент за моделиране отколкото изглежда. Има и възможност за използване на heightfield в рамките на всеки куб. Нивата в демото изглеждат много добре и почти не им личи кубичната структура. А има и проект за RPG с този двигател, което показва че не му липсва мощност. Като цяло споменавам Cube 2 най-вече заради добрите възможности за бързо правене на 3D игри, което обаче не значи че и сам той не става за игра - има интересни нива за мрежа в стил Quake 3.

Dyson
Второто място в процедурния конкурс на TIGSource. Космическа стратегия в реално време - група астероиди, всеки произвежда ресурси с различна скорост. Строим кораби, част от които пращаме да дълбаят рудата, останалите да се бият и завладяват други астероиди. Приятна и стилна графика, не твърде оригинална идея, но добре реализирана. Донякъде новото е че противниците са повече от един и могат да се завързват многостранни битки. Иначе е като безплатен вариант на GalCon, на по-ниски обороти и само с един режим на игра. Като за безплатна игра правена набързо за състезание обаче е върха (и второто място е заслужено).

Galcon (Shareware)
Навремето бях споменавал тук за GalCon, беше ме държала една нощ. Много бърза "космическа" стратегия в реално време. Идеята е почти същата като в Dyson, само че GalCon е по-стара - не може да се каже че е оригинална, защото много отдавна има подобни походови игри, но GalCon е може би първата в реално време. Разликата с Dyson е че тук нещата са много по-бързи - игралното поле е по-малко, а планетите произвеждат ресурси автоматично (няма нужда да се отделят кораби за това). Плюс това има различни режими на игра освен стандартното "завладей всичко" (е, и другите са вече донякъде стандартни, но все пак има разнообразие). Дали си струва парите е въпрос на вкус.

Totem Destroyer
Нещо подобно на класическата игра "Микадо" - пръскаме наръч пръчици и ги събираме една по една без да мърдаме останалите. Тук започваме с пирамида от кутии (в 2D), целта е да махнем колкото може повече от тях така, че златният идол на върха да не падне на земята. Добро приложение за масово навлязлата напоследък "физика с кутии". В 2D вариант явно може да се оптимизира достатъчно, че да върви добре на Flash. Идеята увлича и двайсет-и-няколкото нива свършват бързо, но и без да оставят глад за повече.

Jimmy's Lost His Toilet Paper
Доста по-оригинално приложение на модната физика в игри. Платформер, в който освен вездесъщите физични кутии участва и дълга лента от тоалетна хартия, свързваща героя с изхода. Целта е да се навие лентата до изхода. При това трябва да се прекара през всички препятствия по пътя, или да се разкарат въпросните препятствия. Усеща се че физиката в случая не е твърде лесна за смятане (явно има проблеми с нестабилност на уравненията), но все пак реализмът е на високо ниво. Стига да приемем че тоалетната хартия се прави от нещо здраво поне колкото гума. Впечатляваща идея за физичен пъзъл-платформер, с прилично изпълнение, макар и далеч от идеално.

(част 1/2)

ikolev
модератор
модератор
Мнения: 1667
Регистриран: 20 ное 2003 22:39
Местоположение: София
Контакти:

Re: Обзор на "инди" игри

Мнение от ikolev » 13 окт 2008 14:45

(част 2/2)

Dwarf Fortress
Тази игра е твърде голяма за да се събере в няколко изречения. Симулатор на свят е може би добро определение, макар че в случая не това е основната цел (както в игрите на Maxis). Светът тук е просто сцена за приключения (Rogue-like, както им викат), погледнати или от ролята на племе джуджета копаещи планината и трупащи богатства, или от ролята на герой тръгнал да краде въпросните богатства. Дълбочината и сложността на генерирания (процедурно разбира се) свят май надминава всеки друг (не съм гледал Спората още). Изключително детайлни са не само правилата за създаване на света (вкл. например генерирани истории на градовете), но и законите за развитието му впоследствие (вкл. например сложна метеорология). За съжаление обаче почти не съм пробвал самата игра, само съм чел за нея. Причината е проста - графиката е непоносима. ASCII-арт, окей, но при това богатство от съдържание гледките които се получват са направо неразчетими. Ловът на пиксели тук е заменен с лов на букви и десетки странни символи, които нямат запомняне... Все пак, проектът е твърде амбициозен (бил е значителен още преди две години, когато е получил разни награди и ревюта), а сега все още е в активно разработване, така че е интересно докъде ще стигне.

Loot
Интересна комбинация на тренировка на паметта с изследване на подземие и събиране на плячка. Може да се разглежда като усложнен вариант на играта "Памет". Тук отваряш стаи от подземието, като при срещане на капан той не се отбелязва никъде - трябва да го запомниш. (Разбира се, както и в "Памет" не бива да се използва никаква форма на водене на записки, защото обезсмисля играта.) В някои стаи има пари (т.е. точки), в други - помощни средства като здраве, премахване на капани, или моментно поглеждане на всички капани на текущото ниво. Интересното е че за да изкараш някакъв резултат от играта, трябва да се върнеш невредим до изхода, т.е. трябва сам да избереш кога да спреш. Така че освен памет в играта има и не малко тактика, и баланс между алчност и разум, и въобще впечатляващо разнообразие от усещания за такава проста механика. Мен поне ме зариби да отворя "трудното" ниво и да направя над 400К точки.

Choke on My Groundhog, You Bastard Robots
Прост "аренов шутър" (иначе казано клонинг на Астероиди) с интересна добавка - играеш заедно с предишните си неуспешни опити. Примерно на петия опит заедно с героя вървят и стрелят четирите предишни негови "живота", като изпълняват записаните си движения и стрелба. Ако умреш твърде много пъти на дадено ниво, на екрана става такава бъркотия че е трудно да управляваш актуалния си герой. Реализацията е по-скоро демонстрация на идея отколкото пълноценна игра, но е интересно да се види.

The Lost Snowmen
Много добре направен пъзъл-платформер в духа на Lost Vikings. Героите са снежни човеци с оригинални умения и комбинации между тях. Графиката е красива и ярка. Като за безплатна игра изпълнението е на много високо ниво, при това авторите са руснаци (или там наоколо). Идеята не е прекалено оригинална, но за хора затъжили се за игра с качествата на викингите е задължителна (аз поне не се сещам за подобна игра след викингите).

Gravity Hook
Жанр - "безкрайно изкачване". Героят (или каквото там управлява играчът) се катери по безкрайна процедурно-генерирана писта и изпълнява разни задачи докато не "падне" или изгуби възможност да се катери нагоре. Цел - максимум точки (или височина). Тук героят е топче с ластик, който изстрелва към опорни точки за да се придърпа към тях. Така се катери нагоре от точка към точка. Проблемът е че опорните точки се превръщат в бомби, когато ластикът е закачен за тях. Така че героят трябва да внимава да отпусне ластика преди удара с точката, и разбира се да го изстреля веднага към следващата точка за да не падне. Доста увлекателен геймплей (и сравнително оригинален). Отначало изглежда трудно, но с натрупване на опит човек започва да разучава и усеща играта все по-добре, както и да разгадава тактиките за успех. Чувството за видимо "задобряване" което получава играчът е може би най-ценното в тази игра. Отначало едвам стигах до 500м и натисках бутона на мишката с всичка сила сякаш аз се държа за ластика, но след многократно подобряване рекордът ми стигна на 6м под втория километър, а мишката кликам почти спокойно.

Squish
Това е "demake" на игра за PSP. "Demake" казват на игри които реализират големи и тежки съвременни игри в опростен вариант. В случая играта за PSP е (явно недооценен) 3D платформeр, където героят има способност да "смачква" нивото до две измерения, както и да го възстанови след това. Идеята е доста оригинална, а в Squish е опростена до 2D ниво което се смачква до линия. Получава се интересен пъзъл-платформер.

Hoshi Saga 3
Колекция от мини-главоблъсканици. Всяка от тях е напълно различна. Трябва да се сетите какво изобразява картинката и какво да направите с мишката, за да откриете една звезда. Има изобилие от добри идеи, които тестват вашето нестандартно мислене.

The Unfinished Swan
Това не е готова игра, а само видео от демонстрация (всъщност май има и някакво игрално демо, но изисква браузер-плъгин). Идеята е разходка в първо лице из напълно едноцветен свят, където откриването на очертанията и намирането на пътя става с пръскане на боя по стените. Звучи малко глупаво, но видеото създава силно сюрреалистично усещане. Заслужава да се види.

The Eyeballing Game
Простичка игра-тест за "окомера" на играча. Показва се серия от малки чертежи, на всеки от които играчът трябва да покаже с мишката точка с определени изисквания (например да покаже средата на дадена отсечка или центъра на вписаната окръжност за даден триъгълник). Играта показва отклоненията от верните отговори, а накрая смята общия резултат и го поставя на кривата с разпределението от резултати на всички играчи досега (която изглежда убедително).

L.A.2
Като ученик бях силно впечатлен от играта "Живот" (Life), за която бях прочел при Мартин Гарднър. Това е двумерен клетъчен автомат измислен от математика Джон Конуей през 1970-а. Има елементарни правила на развитие, които обаче пораждат невероятно разнообразие от фигури с непредсказуемо поведение. Използването на компютър за пресмятане на развитието на фигурите е неизбежно, през годините са писани купища програми (и аз съм си правил 2-3) с все по-голяма мощност (последната която видях направо ме изуми). "Живот" по принцип е съзерцателна конструкторска игра, тръпката е "какво ли ще стане с тази фигура" или "как да измисля фигура която прави еди-какво си". Някои фенове се чудят как да вкарат състезателен елемент, но досега аз поне не знам достатъчно интересен опит. L.A.2 подхожда доста неочаквано към въпроса като използва Life за "подложка" на шутър. Описанието тук би излязло дълго, само ще кажа че според мен резултатът е добър и заслужава да се види от всички които знаят какво е "glider" / "планер".

Building Houses with Side Views
Приятна и сравнително оригинална главоблъсканица, добро упражнение за пространственото мислене на играча. В кубична решетка 4х4х4 (има и едно ниво с 5х5х5) трябва да подредим кубове така, че изгледите отпред, отстрани и отгоре да съответстват на зададени картинки. Звучи просто за изпълнение, и наистина е, само че за да изкараме максимален брой точки трябва да го направим с минимален брой кубове, което се оказва съвсем не очевидно. Особено във вторите 10 от общо 20-те нива.

OldschoolBG
Power User
Power User
Мнения: 1102
Регистриран: 30 яну 2008 11:10
Местоположение: България
Контакти:

Re: Обзор на "инди" игри

Мнение от OldschoolBG » 19 окт 2008 19:17

@ikolev добър списък. Някои от игрите са интересни.

gemicha
Site Admin
Site Admin
Мнения: 2930
Регистриран: 20 ное 2003 22:20
Местоположение: USA

Re: Обзор на "инди" игри

Мнение от gemicha » 24 окт 2008 20:11

Трябваше да ги пускаш на порции... така все не стигам до края :)

От всички най много ме впечатли "Снежните човеци" ...

ikolev
модератор
модератор
Мнения: 1667
Регистриран: 20 ное 2003 22:39
Местоположение: София
Контакти:

Re: Обзор на "инди" игри

Мнение от ikolev » 25 окт 2008 00:18

Реших че ако всеки избере да разгледа това което му изглежда интересно според личния вкус, списъкът ще намалее. Иначе целият наистина иска доста време (а пък аз колко други игри прегледах които не ми харесаха...)
Всъщност, поуката от всичко изписано е друга - четете Best Of Indie Games в новините на Gamasutra. Така ще получавате само порция от пет подбрани игри веднъж седмично.

StGaby
Often here
Often here
Мнения: 72
Регистриран: 01 дек 2003 10:28
Местоположение: София

Re: Обзор на "инди" игри

Мнение от StGaby » 26 окт 2008 22:42

Мерси за подбора!

Zammy
Power User
Power User
Мнения: 170
Регистриран: 17 фев 2008 05:47
Местоположение: София/Пловдив

Re: Обзор на "инди" игри

Мнение от Zammy » 27 окт 2008 13:25

От първата серия Rescue The Beagles най-много ми хареса! Много зарибяваща игра!

ikolev
модератор
модератор
Мнения: 1667
Регистриран: 20 ное 2003 22:39
Местоположение: София
Контакти:

Re: Обзор на "инди" игри

Мнение от ikolev » 06 дек 2008 01:30

Rescue The Beagles се е сдобила с окончателна версия, с някои съществени промени.
http://www.16x16.org/2008/12/05/rescue- ... -released/

gemicha
Site Admin
Site Admin
Мнения: 2930
Регистриран: 20 ное 2003 22:20
Местоположение: USA

Re: Обзор на "инди" игри

Мнение от gemicha » 06 дек 2008 05:40

Нещо много интересно в подобен формат http://playauditorium.com/

Отговори